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Tinnitus

Tinnitus Information in English, German and French


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Tinnitus is a problem of a great number of people. According to an estimation approximately 25.000.000 persons in EU suffer from tinnitus. EUTI mainly aims at those who suffer from chronic tinnitus and wants to offer support to self help groups.

Methods of treating tinnitus vary among the countries making part of EU. In health care systems of higher standard the following medical therapies are often applied:

Fresh tinnitus:

Fresh tinnitus is treated in the same way as a sudden hearing loss, even if no real hardness of hearing is implied. In many cases the causes of tinnitus cannot be fully explained . Some scientists regard viruses as the cause, others circulatory disorders. Tinnitus can also be triggered by a blast trauma. The therapy of a fresh tinnitus will start by a treatment with cortisone, infusions backing up the circulatory system and in some cases by sessions in a pressure chamber.

Besides these medical therapies an examination of the cervical vertebrae is important and possible dysfunctions of this part of the spinal column have to be analyzed and removed.

Adaquate counselling is of great value already during the acute phase: the recent knowledge of the brain’s processing and assimilating of tinnitus makes it evident that competent councelling might hinder tinitus from getting chronic. A tinnitus patient needs to be informed, that he/she should try not to concentrate on the disturbing sounds in his/her ear. Instead, he/she should employ acoustic aids such as tinnitus masker, sound-enrichment (e.g. music) when falling asleep, installing an indoor fountain etc.

Tinnitus affected people should possibly try to continue their professional and private activities as before. If stress plays an important role in their every day life, the stress factors have to be found out and reduced.

From the very beginning tinnitus is ofted related to fears or phobia, which prevent the patient from sleeping. If these fears tend to remain over a longer period of time, a depression can easily develop. For these reasons - in any case of psychological problems - a psycho-therapist has to join in the counselling besides the otolaryngist.

With chronic tinnitus medication does not play the most important role.

Though there are several research institute wich are about to develop some medecine for chronic tinnitus, this is only at an experimental stage and not at all at the point of being applied with success and effect in medical treatment.

A team of specialists should be present to take care of the tinnitus patient, to examine and help him. Part of the team is an otolaryngist, who diagoses the auditory system. According to the results of his diagnosis medical measures can be taken, e.g. a prescription of hearing aids.

Besides the medical aspect psychological diagnosis plays a major role. A check up has to be made if the patient suffers from any psychic disturbances which are connected with tinnitus. Phobia, states of anxiety and depression have to be mentioned here. If there is any kind of these accompanying psychic problems a convenient program of treatment has to be made up. This is done by a psychotherapist who will initiate the necessary form of therapy for the patient and, according to the case, a medical therapy. Furthermore the cooperation of an audiologist is required to find out if a tinnitusmasker or a hearing aid is indicated.

In case of hardness of hearing and tinnitus the adjustment of a hearing aid is nearly indispensable.

EUTI tries to standardize tinnitus treatment of fresh and chronic tinntus in all member countries. Therefore EUTI needs support from all members. Self help groups in each country can contribute to making up tinnitus teams composed of the various profession mentioned above. According to experience this is the only way of consequent and successful tinnitus treatment.

Alternative methods of therapy such as accupuncture, homeopathy etc. make sense in individual cases to reassure and support the patient. But it is of utmost importance not to forget: The person suffering from tinnitus must not expect to get rid of tinitus by these methods.

There is a great number of so called tinnitus-therapies, which are not validated and which cannot be recommended because of lack of effectiveness.

One of the future tasks of EUTI will be to distribute questionnaires concerning alternative methods of therapy to tinnitus patients, and to evalute them and publish the results.

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Tinnitus

Tinnitus ist ein Problem von sehr vielen Menschen.

Man schätzt, dass in der EU etwa 25.000.000 Menschen von Tinnitus betroffen sind.Euti möchte Patienten ansprechen, die einen chronischen Tinnitus haben und Hilfe zur Selbsthilfe vermitteln.

Die Behandlungsmethoden beim Tinnitus sind in den einzelnen Ländern der EU zum Teil unterschiedlich. In hochentwickelten Gesundheitssystemen wird im Allgemeinen eine folgende medizinische Therapie vorgeschlagen:

Akuter Tinnitus:

Der akute Tinnitus wird behandelt wie ein Hörsturz, auch wenn keine Schwerhörigkeit damit verknüpft ist. Die Ursachen für einen akuten Tinnitus sind oft nicht erklärbar. Einige Autoren vermuten Viren als Ursache, ferner Durchblutungsstörungen, häufig wird Tinnitus durch ein Knalltrauma ausgelöst.

Die Behandlung eines frischen Tinnitus besteht zunächst in der Gabe von Cortison, durchblutungsfördernden Infusionen und evtl. auch eine Druckkammerbehandlung.

Neben diesen medikamentösen Therapien muss sofort die Halswirbelsäule untersucht werden und es müssen Funktionsstörungen der Halswirbelsäule beseitigt werden.

Wichtig ist die richtige Beratung bereits in der akuten Phase: Das heutige aktuelle Wissen über die Verarbeitungsprozesse von Tinnitus im Gehirn zeigen, dass eine richtige Beratung eine Chronifizierung eines Tinnitus verhindern kann. Der Patient muss also aufgeklärt werden, dass er sich nicht auf das Ohrgeräusch konzentriert, dass er evtl. auch akustische Hilfsmittel benutzt (Tinnitusmasker, Soundenrichment durch Einschlafen mit Musik, Aufstellen eines Zimmerspringbrunnens etc.).

Der Betroffene sollte nach Möglichkeit seinen beruflichen und privaten Aktivitäten weiterhin in normaler Weise nachgehen. Sind Stressfaktoren vorhanden, so sollten diese Stressfaktoren angesprochen und evtl. gemildert werden.

Oft sind mit dem Tinnitus bereits von Anfang an Ängste vorhanden, die den Patienten nicht mehr schlafen lassen. Bestehen diese Ängste über längere Zeit kann es auch zu depressiven Erscheinungen kommen. Aus diesen Gründen muss beim Auftreten von psychischen Problemen neben dem HNO-Arzt auch ein Verhaltenstherapeut zur Beratung zur Verfügung stehen.

Beim chronischen Tinnitus spielt die medikamentöse Behandlung eine untergeordnete Rolle.

Es werden zwar derzeit in verschiedenen Forschungsinstituten Medikamente gegen den chronischen Tinnitus entwickelt. Zum aktuellen Zeitpunkt haben diese Medikamente jedoch einen experimentellen Charakter und können noch nicht erfolgversprechend eingesetzt werden.

Der Patient mit chronischem Tinnitus muss von einem Team untersucht und beraten werden. Dieses Team besteht aus dem HNO-Arzt, der eine exakte Diagnostik des Hörsystems durchführen muss. In Abhängigkeiten von dieser Diagnostik können medizinische Maßnahmen ergriffen werden, z. B. auch eine Hörgeräteversorgung. Neben dem HNO-Arzt spielt die psychologische Diagnostik eine große Rolle. Diese muss entscheiden ob der Patient noch unter anderen psychischen Erkrankungen leidet, die mit dem Tinnitus verknüpft sind. In erster Linie handelt es sich dabei um Angststörungen und um Depressionen. Sind solche psychischen Begleiterkrankungen vorhanden, so müssen diese adäquat behandelt werden. Dies erfordert eine Gesprächsführung und Gesprächstherapie sowie unter Umständen auch eine medikamentöse Therapie mit Psychopharmaka. Darüber hinaus ist die Mitarbeit eines Akustikers/Audiologen notwendig um im Einzelfall die Anpassung eines Tinnitusmaskers oder eines Hörgerätes durchzuführen.

Bei einer Schwerhörigkeit und Tinnitus ist die Anpassung eines Hörgerätes zunächst von größter Bedeutung.

Euti versucht in allen Ländern die Standards für eine adäquate Tinnitusbehandlung im akuten Fall aber auch im chronischen Fall einzurichten. Deshalb ist die Unterstützung von Euti wichtig. Über länderspezifische Selbsthilfegruppen können Tinnitus-Teams zusammengestellt werden, die sich aus den verschiedenen Professionen zusammensetzen. Nur damit ist eine konsequente und erfolgreiche Tinnitusbehandlung möglich.

Alternative Heilmethoden, wie zum Beispiel Akupunktur, Homöopathie etc. sind im Einzelfall sinnvoll um den Patienten zu stärken und zu unterstützen. Wichtig: Der Betroffen kann jedoch nicht erwarten, dass sie den Tinnitus beseitigen!

Es gibt eine Vielzahl von „Tinnitus-Therapien“, die nicht anerkannt sind und auf Grund fehlender Wirksamkeit nicht empfohlen werden können.

Es wird auch Aufgabe von Euti sein, durch Umfrage bei den Betroffenen den Nutzen einzelner Therapien zu evaluieren und zu veröffentlichen.

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Les Acouphènes

Les acouphènes posent des problèmes à beaucoup de personnes. Selon des estimations 25.000.000 personnes environ en souffrent. EUTI s’adresse aux patients atteints d’ acouphènes chroniques et leur propose de les aider et de les soutenir. Les méthodes de traitement des acouphènes varient dans les pays de l’Union Européenne. Les systèmes de santé les plus avancés proposent en général la thérapie suivante:

Les acouphènes récents

Les acouphènes récents sont traités de la même façon que la surdité brusque,même si le bon fonctionnement de l’oreille n’est pas concernée. Très souvent ce qui a causé les acouphènes n’est pas évident. Quelques auteurs supposent qu’ils sont causés par des virus ou par un dysfonctionnement de l’irrigation sanguine. Un traumatisme auditif est souvent à l’origine des acouphènes, ils sont traités d’abord à la cortisone, par des perfusions favorisant l’irrigation sanguine et parfois aussi par des séances dans une cabine pressurizée.

A côté des therapies médicamenteuses, un examen de la colonne vertébrale cervicale est indispensable; en cas de dysfonctionnement, il faut un traitement spécial. Dès l’apparition du problème, un examen approprié et approfondi est nécessaire. Selon les dernières études concernant des processus d’accoutumance des acouphènes par le cerveau, il semble probable qu’un examen médical immédiat et un traitement approprié puissent empêcher les acouphènes de devenir chroniques. Le client doit tout d’abord être informé qu’il ne doit pas concentrer son attention sur ses tintements d’oreille, mais au contraire utiliser des moyens auditifs pour s’en éloigner (fond musicale pour pouvoir s’endormir, fontaine d’intérieur, un masque à acouphènes). La personne acouphénique doit, si possible, poursuivre ses activités professionnelles et privées habituelles. Si des facteurs de stress entrent en jeu, il faut les analyser, les réduire ou – si possible - les éliminer complètement.

Très souvent les acouphènes sont liés à diverses phobies, empêchant la personne de dormir. Si les phobies tendent à se prolonger, elles peuvent entraîner des dépressions. C’est surtout pour cette raison qu’il est conseillé de consulter également un pychothérapeute en plus de l’oto-rhino-laryngologiste.

Les médicaments jouent un rôle moins important dans le traitement des acouphènes chroniques. Plusieurs laboratoires pharmacologiques sont est en train de mettre au point des médicaments pour traiter les acouphènes chroniques, mais à l’heure actuelle, les médicaments ne sont qu’à la phase expérimentale et ne peuvent être utilisés.

Il est indispensable que les personnes souffrant des accouphènes chroniques soient soignés par une équipe de spécialistes qui coopèrent pour l examens et les conseils. Cette équipe se composera de préférance d’un o.r.l., d’un psychothérapeute et d’un audiologiste. L’o.r.l. fera un diagnostic du système auditif. En fonction des résultats, des mesures médicales seront prises comme par example la pose et le réglage d’ un appareil auditif. Le diagnostic psychologique est d’une grande importantance, il permettra de découvrir s’il y a d’autres troubles psychiques en rapport avec les acouphènes. Il faut tout d’abord savoir s’il sagit d’une névrose, d’une phobie ou d’une dépression. Si l’on constate de tels troubles psychiques, il est urgent que le client soit traité par des méthodes adaptées. Cela demandera une anamnèse détaillée et une une psychothérapie par l’entretien, parfois même une thérapie médicale appropriée.

La coopération d’un audiologiste sera nécessaire quand il faudra choisir et adapter un appareil auditif ou un masqueur de tinnitus. En présence de surdité et d’ acouphènes, il est conseillé d’ utiliser une prothèse auditive.

EUTI s’efforce de standardiser le traitement adéquate des acouphènes dans tous les pays membres. C’est une des raisons pour lesquelles il faut soutenir EUTI. Grâce aux efforts des organisations nationales d’entraide, on pourra créer des équipes de spécialistes composées de professions différentes. Un traitement efficace et couronné de succès ne porra être obtenu que par des mesures inquées ci-dessus.

Des traitements alternatifs comme l’accoupuncture et l’homéopathie sont indiqués dans des cas individuels si le patient se sent rassuré et sécouru. L’essentiel est donc que la personne souffrante ne s’attende pas à être guérie de ses acouphènes par ces traitements.

Il existe un grand nombre de thérapies contre les acouphènes dont le sérieux est mis en doute et qui ne sont pas recommandées en raison de leur inefficacité.

EUTI se fixera pour objectif de mener des enquêtes auprès des patients afin d’ évaluer l’efficacité des diverses thérapies et d’en publier les résultats.

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Posted 2005-07-10