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Tinnitus
Tinnitus
Information in English, German and French

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Tinnitus
is a problem of a great number of people. According to an estimation approximately
25.000.000 persons in EU suffer from tinnitus. EUTI mainly aims at those
who suffer from chronic tinnitus and wants to offer support to self help
groups.
Methods
of treating tinnitus vary among the countries making part of EU. In health
care systems of higher standard the following medical therapies are often
applied:
Fresh tinnitus:
Fresh tinnitus
is treated in the same way as a sudden hearing loss, even if no real hardness
of hearing is implied. In many cases the causes of tinnitus cannot be
fully explained . Some scientists regard viruses as the cause, others
circulatory disorders. Tinnitus can also be triggered by a blast trauma.
The therapy of a fresh tinnitus will start by a treatment with cortisone,
infusions backing up the circulatory system and in some cases by sessions
in a pressure chamber.
Besides these
medical therapies an examination of the cervical vertebrae is important
and possible dysfunctions of this part of the spinal column have to be
analyzed and removed.
Adaquate
counselling is of great value already during the acute phase: the recent
knowledge of the brain’s processing and assimilating of tinnitus makes
it evident that competent councelling might hinder tinitus from getting
chronic. A tinnitus patient needs to be informed, that he/she should try
not to concentrate on the disturbing sounds in his/her ear. Instead, he/she
should employ acoustic aids such as tinnitus masker, sound-enrichment
(e.g. music) when falling asleep, installing an indoor fountain etc.
Tinnitus
affected people should possibly try to continue their professional and
private activities as before. If stress plays an important role in their
every day life, the stress factors have to be found out and reduced.
From the
very beginning tinnitus is ofted related to fears or phobia, which prevent
the patient from sleeping. If these fears tend to remain over a longer
period of time, a depression can easily develop. For these reasons - in
any case of psychological problems - a psycho-therapist has to join in
the counselling besides the otolaryngist.
With chronic
tinnitus medication does not play the most important role.
Though there
are several research institute wich are about to develop some medecine
for chronic tinnitus, this is only at an experimental stage and not at
all at the point of being applied with success and effect in medical treatment.
A team of
specialists should be present to take care of the tinnitus patient, to
examine and help him. Part of the team is an otolaryngist, who diagoses
the auditory system. According to the results of his diagnosis medical
measures can be taken, e.g. a prescription of hearing aids.
Besides the
medical aspect psychological diagnosis plays a major role. A check up
has to be made if the patient suffers from any psychic disturbances which
are connected with tinnitus. Phobia, states of anxiety and depression
have to be mentioned here. If there is any kind of these accompanying
psychic problems a convenient program of treatment has to be made up.
This is done by a psychotherapist who will initiate the necessary form
of therapy for the patient and, according to the case, a medical therapy.
Furthermore the cooperation of an audiologist is required to find out
if a tinnitusmasker or a hearing aid is indicated.
In case of
hardness of hearing and tinnitus the adjustment of a hearing aid is nearly
indispensable.
EUTI tries
to standardize tinnitus treatment of fresh and chronic tinntus in all
member countries. Therefore EUTI needs support from all members. Self
help groups in each country can contribute to making up tinnitus teams
composed of the various profession mentioned above. According to experience
this is the only way of consequent and successful tinnitus treatment.
Alternative
methods of therapy such as accupuncture, homeopathy etc. make sense in
individual cases to reassure and support the patient. But it is of utmost
importance not to forget: The person suffering from tinnitus must not
expect to get rid of tinitus by these methods.
There is
a great number of so called tinnitus-therapies, which are not validated
and which cannot be recommended because of lack of effectiveness.
One of the
future tasks of EUTI will be to distribute questionnaires concerning alternative
methods of therapy to tinnitus patients, and to evalute them and publish
the results.
Tinnitus
Tinnitus
ist ein Problem von sehr vielen Menschen.
Man schätzt,
dass in der EU etwa 25.000.000 Menschen von Tinnitus betroffen sind.Euti
möchte Patienten ansprechen, die einen chronischen Tinnitus haben und
Hilfe zur Selbsthilfe vermitteln.
Die Behandlungsmethoden
beim Tinnitus sind in den einzelnen Ländern der EU zum Teil unterschiedlich.
In hochentwickelten Gesundheitssystemen wird im Allgemeinen eine folgende
medizinische Therapie vorgeschlagen:
Akuter Tinnitus:
Der akute
Tinnitus wird behandelt wie ein Hörsturz, auch wenn keine Schwerhörigkeit
damit verknüpft ist. Die Ursachen für einen akuten Tinnitus sind oft nicht
erklärbar. Einige Autoren vermuten Viren als Ursache, ferner Durchblutungsstörungen,
häufig wird Tinnitus durch ein Knalltrauma ausgelöst.
Die Behandlung
eines frischen Tinnitus besteht zunächst in der Gabe von Cortison, durchblutungsfördernden
Infusionen und evtl. auch eine Druckkammerbehandlung.
Neben diesen
medikamentösen Therapien muss sofort die Halswirbelsäule untersucht werden
und es müssen Funktionsstörungen der Halswirbelsäule beseitigt werden.
Wichtig
ist die richtige Beratung bereits in der akuten Phase: Das heutige aktuelle
Wissen über die Verarbeitungsprozesse von Tinnitus im Gehirn zeigen, dass
eine richtige Beratung eine Chronifizierung eines Tinnitus verhindern
kann. Der Patient muss also aufgeklärt werden, dass er sich nicht auf
das Ohrgeräusch konzentriert, dass er evtl. auch akustische Hilfsmittel
benutzt (Tinnitusmasker, Soundenrichment durch Einschlafen mit Musik,
Aufstellen eines Zimmerspringbrunnens etc.).
Der Betroffene
sollte nach Möglichkeit seinen beruflichen und privaten Aktivitäten weiterhin
in normaler Weise nachgehen. Sind Stressfaktoren vorhanden, so sollten
diese Stressfaktoren angesprochen und evtl. gemildert werden.
Oft sind
mit dem Tinnitus bereits von Anfang an Ängste vorhanden, die den Patienten
nicht mehr schlafen lassen. Bestehen diese Ängste über längere Zeit kann
es auch zu depressiven Erscheinungen kommen. Aus diesen Gründen muss beim
Auftreten von psychischen Problemen neben dem HNO-Arzt auch ein Verhaltenstherapeut
zur Beratung zur Verfügung stehen.
Beim chronischen
Tinnitus spielt die medikamentöse Behandlung eine untergeordnete Rolle.
Es werden
zwar derzeit in verschiedenen Forschungsinstituten Medikamente gegen den
chronischen Tinnitus entwickelt. Zum aktuellen Zeitpunkt haben diese Medikamente
jedoch einen experimentellen Charakter und können noch nicht erfolgversprechend
eingesetzt werden.
Der Patient
mit chronischem Tinnitus muss von einem Team untersucht und beraten werden.
Dieses Team besteht aus dem HNO-Arzt, der eine exakte Diagnostik des Hörsystems
durchführen muss. In Abhängigkeiten von dieser Diagnostik können medizinische
Maßnahmen ergriffen werden, z. B. auch eine Hörgeräteversorgung. Neben
dem HNO-Arzt spielt die psychologische Diagnostik eine große Rolle. Diese
muss entscheiden ob der Patient noch unter anderen psychischen Erkrankungen
leidet, die mit dem Tinnitus verknüpft sind. In erster Linie handelt es
sich dabei um Angststörungen und um Depressionen. Sind solche psychischen
Begleiterkrankungen vorhanden, so müssen diese adäquat behandelt werden.
Dies erfordert eine Gesprächsführung und Gesprächstherapie sowie unter
Umständen auch eine medikamentöse Therapie mit Psychopharmaka. Darüber
hinaus ist die Mitarbeit eines Akustikers/Audiologen notwendig um im Einzelfall
die Anpassung eines Tinnitusmaskers oder eines Hörgerätes durchzuführen.
Bei einer
Schwerhörigkeit und Tinnitus ist die Anpassung eines Hörgerätes zunächst
von größter Bedeutung.
Euti versucht
in allen Ländern die Standards für eine adäquate Tinnitusbehandlung im
akuten Fall aber auch im chronischen Fall einzurichten. Deshalb ist die
Unterstützung von Euti wichtig. Über länderspezifische Selbsthilfegruppen
können Tinnitus-Teams zusammengestellt werden, die sich aus den verschiedenen
Professionen zusammensetzen. Nur damit ist eine konsequente und erfolgreiche
Tinnitusbehandlung möglich.
Alternative
Heilmethoden, wie zum Beispiel Akupunktur, Homöopathie etc. sind im Einzelfall
sinnvoll um den Patienten zu stärken und zu unterstützen. Wichtig: Der
Betroffen kann jedoch nicht erwarten, dass sie den Tinnitus beseitigen!
Es gibt eine
Vielzahl von „Tinnitus-Therapien“, die nicht anerkannt sind und auf Grund
fehlender Wirksamkeit nicht empfohlen werden können.
Es wird auch
Aufgabe von Euti sein, durch Umfrage bei den Betroffenen den Nutzen einzelner
Therapien zu evaluieren und zu veröffentlichen.
Les Acouphènes
Les acouphènes
posent des problèmes à beaucoup de personnes. Selon des estimations 25.000.000
personnes environ en souffrent. EUTI s’adresse aux patients atteints d’
acouphènes chroniques et leur propose de les aider et de les soutenir.
Les méthodes de traitement des acouphènes varient dans les pays de l’Union
Européenne. Les systèmes de santé les plus avancés proposent en général
la thérapie suivante:
Les acouphènes
récents
Les acouphènes
récents sont traités de la même façon que la surdité brusque,même si le
bon fonctionnement de l’oreille n’est pas concernée. Très souvent ce qui
a causé les acouphènes n’est pas évident. Quelques auteurs supposent qu’ils
sont causés par des virus ou par un dysfonctionnement de l’irrigation
sanguine. Un traumatisme auditif est souvent à l’origine des acouphènes,
ils sont traités d’abord à la cortisone, par des perfusions favorisant
l’irrigation sanguine et parfois aussi par des séances dans une cabine
pressurizée.
A côté des
therapies médicamenteuses, un examen de la colonne vertébrale cervicale
est indispensable; en cas de dysfonctionnement, il faut un traitement
spécial. Dès l’apparition du problème, un examen approprié et approfondi
est nécessaire. Selon les dernières études concernant des processus d’accoutumance
des acouphènes par le cerveau, il semble probable qu’un examen médical
immédiat et un traitement approprié puissent empêcher les acouphènes de
devenir chroniques. Le client doit tout d’abord être informé qu’il ne
doit pas concentrer son attention sur ses tintements d’oreille, mais au
contraire utiliser des moyens auditifs pour s’en éloigner (fond musicale
pour pouvoir s’endormir, fontaine d’intérieur, un masque à acouphènes).
La personne acouphénique doit, si possible, poursuivre ses activités professionnelles
et privées habituelles. Si des facteurs de stress entrent en jeu, il faut
les analyser, les réduire ou – si possible - les éliminer complètement.
Très souvent
les acouphènes sont liés à diverses phobies, empêchant la personne de
dormir. Si les phobies tendent à se prolonger, elles peuvent entraîner
des dépressions. C’est surtout pour cette raison qu’il est conseillé de
consulter également un pychothérapeute en plus de l’oto-rhino-laryngologiste.
Les médicaments
jouent un rôle moins important dans le traitement des acouphènes chroniques.
Plusieurs laboratoires pharmacologiques sont est en train de mettre au
point des médicaments pour traiter les acouphènes chroniques, mais à l’heure
actuelle, les médicaments ne sont qu’à la phase expérimentale et ne peuvent
être utilisés.
Il est indispensable
que les personnes souffrant des accouphènes chroniques soient soignés
par une équipe de spécialistes qui coopèrent pour l examens et les conseils.
Cette équipe se composera de préférance d’un o.r.l., d’un psychothérapeute
et d’un audiologiste. L’o.r.l. fera un diagnostic du système auditif.
En fonction des résultats, des mesures médicales seront prises comme par
example la pose et le réglage d’ un appareil auditif. Le diagnostic psychologique
est d’une grande importantance, il permettra de découvrir s’il y a d’autres
troubles psychiques en rapport avec les acouphènes. Il faut tout d’abord
savoir s’il sagit d’une névrose, d’une phobie ou d’une dépression. Si
l’on constate de tels troubles psychiques, il est urgent que le client
soit traité par des méthodes adaptées. Cela demandera une anamnèse détaillée
et une une psychothérapie par l’entretien, parfois même une thérapie médicale
appropriée.
La coopération
d’un audiologiste sera nécessaire quand il faudra choisir et adapter un
appareil auditif ou un masqueur de tinnitus. En présence de surdité et
d’ acouphènes, il est conseillé d’ utiliser une prothèse auditive.
EUTI s’efforce
de standardiser le traitement adéquate des acouphènes dans tous les pays
membres. C’est une des raisons pour lesquelles il faut soutenir EUTI.
Grâce aux efforts des organisations nationales d’entraide, on pourra créer
des équipes de spécialistes composées de professions différentes. Un traitement
efficace et couronné de succès ne porra être obtenu que par des mesures
inquées ci-dessus.
Des traitements
alternatifs comme l’accoupuncture et l’homéopathie sont indiqués dans
des cas individuels si le patient se sent rassuré et sécouru. L’essentiel
est donc que la personne souffrante ne s’attende pas à être guérie de
ses acouphènes par ces traitements.
Il existe
un grand nombre de thérapies contre les acouphènes dont le sérieux est
mis en doute et qui ne sont pas recommandées en raison de leur inefficacité.
EUTI se fixera
pour objectif de mener des enquêtes auprès des patients afin d’ évaluer
l’efficacité des diverses thérapies et d’en publier les résultats.
Posted
2005-07-10
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